Die Veranstaltungsszene, der Clubbetrieb, die Booking- und Management-Agenturen – alle diese Bereiche spüren den Lockdown. Und das existenziell. Natürlich spürt der Musiker und Künstler für Live-Musik und Performances diese Schließungen als letztes Glied in der Kette noch mehr. Jetzt wollen die Betreiber in Zukunft, trotz wahrscheinlicher Öffnung der Betriebe, natürlich keine Ausfall-Gagen zahlen, noch die alleinige Verantwortung übernehmen. Das ist zukünftig auch verständlich. Denn ein zweiter und dritter Lockdown könnte uns bevorstehen. Und wer weiß, was in Zukunft noch so auf uns zukommen wird.
Live-Musik ist Krisenthema
Laut Rolling Stone Magazin wird Live Nation (der größte Veranstalter und Ticketverkäufer Nord Armerikas) ein neues Regelwerk für 2021 veröffentlichen. Und das hat es in sich. Denn hier werden die Musiker und Künstler, die auf der Bühne stehen, zur Kasse gebeten. Natürlich nur bei Absagen.
Schuld ist natürlich die allgegenwärtige Coronakrise. Denn die hat uns gezeigt, was passiert, wenn wir alle Einrichtungen über mehrere Wochen/Monate schließen müssen. Dazu wurden reihenweise Events abgesagt. Ein großer Rattenschwanz an Firmen bis hin zum Künstler sind nämlich für jede Aufführung verantwortlich. Und die müssen ja schließlich bezahlt werden.
Dazu gibt es in den „alten“ Verträgen Klauseln, dass ein Musiker oder Künstler bei Ausfall eine sogenannte „Ausfallentschädigung“ erhält. Und genau diesen Teil möchte Live Nation jetzt auf ein Viertel kürzen. Dazu sollen Anzahlungen ebenfalls auf 20 Prozent schrumpfen. Aber jetzt kommt es noch dicker (zumindest für den Artist), denn sagt der Musiker oder Künstler das Event ab, muss er die doppelte Gage an den Veranstalter zahlen. Das hört sich stark nach Knebelvertrag an. Aua!
Die Post-COVID-Ära
Natürlich hat sich der Über-Veranstalter Live Nation das Thema ganz genau überlegt. Es muss eine nach-COVID Klausel geben. Das schützt dann auch die Firmen, die für den Musiker oder Künstler ein Event aus dem Boden stemmen. Dieser Veranstalter hat dazu großen internationalen Einfluß, so dass wir davon ausgehen müssen, dass andere Veranstalter in anderen Ländern diese Policy übernehmen werden.
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Wie wird sich das auf Live-Musik, Festivals, Konzerte, Clubs und so weiter auswirken? Das können wir zurzeit noch nicht sagen. Auf jeden Fall wird sich der eine oder andere Live-Musiker und Performer vor der nächsten Vertragsunterzeichnung das Vorhaben mehrfach gut überlegen. Schlaflose Nächste wird es auch geben. Was meint ihr zu diesem Thema? Die
Hier das komplette Memo von Live Nation
Live Nation Memo to Talent Agencies:
The global pandemic has changed the world in recent months and with it the dynamics of the music industry. We are in unprecedented times and must adequately account for the shift in market demand, the exponential rise of certain costs and the overall increase of uncertainty that materially affects our mission. In order for us to move forward, we must make certain changes to our agreements with the artists. The principle changes for 2021 are outlined below.
Artist Guarantees: Artist guarantees will be adjusted downward 20% from 2020 levels.
Ticket Prices: Ticket prices are set by the promoter, at the promoter’s sole discretion, and are subject to change.
Payment Terms: Artists will receive a deposit of 10% one month before the festival, contingent on an executed agreement and fulfillment of marketing responsibilities. The balance, minus standard deductions for taxes and production costs, will be paid after the performance.
Minimum Marketing Requirements: All artists will be required to assist in marketing of the festival through minimum social media posting requirements outlined in artist offer.
Streaming requirements: All artists will be required to allow their performance to be filmed by the festival for use in a live television broadcast, a live webcast, on-demand streaming, and/or live satellite radio broadcast.
Billing: All decisions regarding “festival billing” are at the sole discretion of the promoter.
Merchandise: Purchaser will retain 30 % of Artist merchandise sales and send 70% to the artist within two weeks following the Festival.
Airfare and Accommodations: These expenses will be the responsibility of the artist.
Sponsorship: The promoter controls all sponsorship at the festival without any restrictions, and artists may not promote brands onstage or in its productions.
Radius Clause. Violation of a radius clause without the festival’s prior authorization in writing will, at the festival’s sole discretion, result in either a reduction of the artist fee or the removal of the artist from the event, with any pre-event deposits returned to the festival immediately.
Insurance: The artist is required to maintain its own cancellation insurance as the promoter is not responsible for the artist fee in the event of a cancellation of the festival due to weather or a force majeure.
Cancellation by Artist: If an artist cancels its performance in breach of the agreement, the artist will pay the promoter two times the artist’s fee.
Cancellation Due to Poor Sales. If a show is cancelled due to poor ticket sales, the artist will receive 25% of the guarantee.
Force Majeure: If the artist’s performance is canceled due to an event of force majeure – including a pandemic similar to Covid-19 – the promoter will not pay the artist its fee. The artist is responsible for obtaining any cancellation insurance for its performance.
Inability to Use Full Capacity of the Venue: If the promoter – either because of orders of the venue or any governmental entity – is not permitted to use the full capacity of the venue, then the promoter may terminate the agreement, and artist will refund any money previously paid.
We are fully aware of the significance of these changes, and we did not make these changes without serious consideration. We appreciate you – and all artists – understanding the need for us to make these changes in order to allow the festival business to continue not only for the artists and the producers, but also for the fans.